Voorstellen luc nagels dag van de natuur voor afdelingsvergadering van vrijdag 13 oktober
Hier enkele voorstellen:
- opruimen hakhout berken in moeras naast vijver
- indien we knotwilg(en) knotten, dit hout opruimen
- al het zaagwerk vooraf laten doen door ploeg. Indien te weinig werk voor de massa volk, kan eventueel op de dag zelf nog gezaagd worden
- graven van enkele oppervlakkige drainageslootjes in perceel Mues (Hymelinuskapel)
- 'plechtige' dichtstopping van de ondergrondse drainagebuizen
- kinderprogramma/animatie (Maite?, Karel?, JNM?,... (moet nog gevraagd worden aan deze personen). JNM Oost-Brabant zal aanwezig zijn, Ellen Clara heeft dit gemeld. Ook JNM Leuven zou komen, maar moet dit nog bevestigen. Voor de kleinere kinderen kan een spel uitgewerkt worden, voor de groteren kunnen we nog een licht werkje bedenken
- aanvragen: 1-richtingsverkeer Metselstraat
- voor de pensenbak heb ik een grote stevige partytent (4m x 8m) die gemakkelijk opgesteld kan worden. Tent zichtbaar vanaf straat opstellen > lokt misschien extra volk
folder:
- in de folder kan iets vermeld worden van het beheershout
- de keerzijde van de folder moet nog bedrukt worden, zal ik kosteloos doen
- ronddelen in gans Vissenaken (ong. 520)
- stapeltjes in winkels en publieke plaatsen in de buurdorpen
- Tienen: bibliotheek, zwembad, stadhuis e.d.
- wie wil mee verdelen? Verdelen best twee weken vooraf?
Als me nog iets binnenvalt, stuur ik het meteen door. Hebben jullie ideeën, laat maar komen.
HIeronder de aankondiging op website van np
Vissenaken Natuurgebied Rozendaalbeek
Vernatting en hydrologisch beheer soortenrijke dottergraslanden, openmaken en herstel moeras, Knotten (knotwilgen) in het beheerd gebied van de Rozendaalbeekvallei in Vissenaken. Het reservaat van 10 ha midden het dorp zal in de loop van 2007 uitgroeien tot een middelgroot reservaat van meer dan 20 ha geïntegreerd in een reservaat van meer dan 60 ha in de Velpevallei met een groot vernattingsproject. We zullen dit toelichten.
Natuurpunt Velpe-Mene actief in de gemeenten Tienen, Bierbeek, Boutersem, Hoegaarden en Glabbeek en alle beheerteams van de verschillende beheerde natuurgebieden in Z-O Brabant en een extra oproep naar de buren en de jeugdverenigingen
Zaterdag 18 november 2006 van 14u tot 17u, samenkomst aan de ingang van het reservaat langs de Metselstraat, Vissenaken/Tienen
Luc Nagels, 0495-33 42 09, e-mail of
http://www.velpe-mene.be/dvdn_2006.htm
Natuurpunt Velpe-Mene email:
natuurpunt@velpe-mene.be of
www.velpe-mene.be
Paul De Cort, 0475-92 63 99, e-mail